American Made
NIEUWS - Internationaal

Batman weerstaat Great Wall aan US boxoffice

20 februari 2017

Er waren dit weekend in de VS drie aanvallen op de leiderspositie van The LEGO Batman Movie, en allemaal werden ze afgeslagen. Wat heet, hoogste nieuwkomer The Great Wall kwam niet verder dan de halve weekendrecette van de animatiehit. Met legosteentjes bouw je kennelijk een nog hogere muur.

The Great Wall is de meest innige samenwerking tussen de Chinese en Amerikaanse filmindustrie tot op heden. Het epos van Zhang Yimou met Matt Damon in de hoofdrol heeft in China flink uitgepakt: 171 miljoen dollar. Bescheidener wordt de Amerikaanse recette. In zijn eerste weekend deed Wall een solide 17 miljoen.

Prognoses voor Fist Fight waren aanzienlijk hoger dan de uiteindelijke opbrengst van deze komedie. Ice Cube en Charlie Day spelen leraren op een middelbare school die elkaar tot een vechtpartij uitdagen. Bepaald geen ‘high concept’ en ook geen verrassingshit. Fist Fight bleef steken op een opbrengst van 11,5 miljoen dollar.

Nog kleiner was de belangstelling voor A Cure for Wellness van regisseur Gore Verbinski. Critici zagen nog wel de lol in diens gestileerde psychoshocker, maar het grote publiek liet de film grotendeels links liggen. Dat leidde tot een teleurstellende recette van 4 miljoen dollar.

Dan deden de prolongaties het beter. Fifty Shades Darker blijft stevig overeind en sloot het weekend af met een tweede plek: 21 miljoen dollar. Ook John Wick 2 hield de vaart erin en scoorde een puike 15 miljoen, wat goed was voor een vierde plaats. En ja, die LEGO Batman Movie: 32 miljoen dollar erbij en dus onbedreigd eerste.

 The Great Wall: goed, maar niet voor goed genoeg voor de eerste plaats / UPI

lees meer

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
InBlue_HFN_240x180
BELLA-DONNAS_HFN_240x180px
Banner Cinejobs 240x180px
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
The_Beguiled_240x180