American Made
NIEUWS - Internationaal

China wordt nog eerder de grootste

07 november 2015

De Chinese economie krimpt, maar daar merkt het bioscoopbedrijf niets van. Volgens recente schattingen zal China al in 2017 de VS passeren als grootste filmmarkt ter wereld. Tot voort kort was dat nog 2018. 

Dat is althans de voorspelling van de Motion Picture Association of Amerika. Tijdens een congres in Los Angeles onthulde een woordvoerder van de MPAA dat de Chinese filmindustrie nog harder groeit dan verwacht, aldus de LA Times. De totale kaartverkoop zal dit jaar uitkomen op 6,5 miljard dollar. Dat is een verbluffende stijging van 35 procent in vergelijking met 2014. Nu nog ligt de kaartverkoop in Noord-Amerika op rond de 10 miljard dollar, een grens die China naar verwachting in 2017 zal passeren.

De belangrijkste reden voor de toename is de explosieve groei van het aantal nieuwe theaters. Elke dag openen vijftien nieuwe zalen in China, en naar verwachting worden dat in 2016 zo’n twintig zalen. Door het wat ruimer maken van de markt voor buitenlands product (lees: Hollywood) is het aanbod in China gevarieerder geworden, wat de interesse van met name de rijke middenklasse in bioscoopbezoek fors heeft doen toenemen. De Amerikaanse markt krimpt ondertussen al jaren.

De Amerikaanse filmindustrie doet zijn uiterste best om op deze trend in te spelen. Er worden aan de lopende band coproducties tussen beide landen gesloten. Warner Bros. zal lokaal geproduceerde films financieren en ook het bedrijf van regisseur Justin Lan (Fast & Furious 7) is actief op de Chinese markt. In The Martian is nadrukkelijk een Chinese verhaallijn aangebracht, vooruitlopend op de grote Chinese release, eind november.

foto: The Martian, binnenkort ook in China te zien (Warner Bros.)

Tegelijk moeten veel Amerikaanse producenten vaststellen dat een deal sluiten met China iets geheel anders is dan er daadwerkelijk films maken. China is zeer geïnteresseerd in de expertise van Hollywood, maar vreest diens culturele invloed. Dit jaar liet het land 34 buitenlandse producties toe op de markt, waaronder Jurassic World en The Avengers: Age of Ultron. Ook in Nederland bestaat er belangstelling voor nauwere samenwerking met de Chinese filmindustrie.

lees meer

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Bigfoot Junior_Banner HFN
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
emoji_240X180
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
Banner Cinejobs 240x180px
InBlue_HFN_240x180