Girls Trip
NIEUWS - Internationaal

IMAX snijdt in kosten maar investeert ook

13 juni 2017

IMAX ziet zich genoodzaakt 100 werknemers te ontslaan door tegenvallende resultaten, zo melden diverse Amerikaanse vakbladen. Het gaat om circa 14% van het wereldwijde personeelsbestand. Ondertussen blijft het bedrijf ook investeren. Gisteren opende het samen met AMC New Yorks eerste IMAX VR Centre.

IMAX worstelt al enkele kwartalen met een tegenvallende omzet. Films als Ghost in the Shell en heel recentelijk The Mummy presteerden op de IMAX-schermen minder dan verwacht. En films die het dit jaar wel goed deden in Amerikaanse bioscopen waren niet per se IMAX-titels, zoals The Boss Baby en Get Out, zo stellen diverse analisten. De totale reorganisatie moet leiden tot een kostenbesparing van om en nabij de twintig miljoen dollar.

Het weerhoudt het bedrijf er niet van flink te investeren in de toekomst. Daarbij staat diversiteit centraal. IMAX wil niet meer afhankelijk zijn van films die het in de speciale zalen kan vertonen. Het gelooft ook bijzonder in Virtual Reality. Daarom lanceert het diverse VR Experience Centres.

In New York opende het gisteren een VR Centre in AMC's Kips Bay bioscoop. Het bestaat uit twaalf zogeheten 'pods' waar spelers een interactieve VR-ervaring kunnen ondergaan. In januari ging het eerste VR Centre in LA open. IMAX gaat de komende periode nog acht VR Centres openen. Die komen in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, het Midden-Oosten, China en Japan.

Met Warner Bros. is IMAX een samenwerking aangegaan om speciale VR content te maken gebaseerd op de DC Comics films Justice League en Aquaman.

IMAX en Pathé kondigden onlangs ook een uitbreiding van hun samenwerking aan. In Nederland komt er een zevende IMAX-scherm bij.

IMAX VR Pods.

lees meer

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
BELLA-DONNAS_HFN_240x180px
Banner Cinejobs 240x180px
The_Beguiled_240x180
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
InBlue_HFN_240x180
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1