Girls Trip
NIEUWS - Pick ‘n’ mix

Dick Maas doet een boek(je) open

04 april 2017

Wie veertig jaar in het filmvak zit kent veel verhalen. Dick Maas stopte ze allemaal in ‘Buurman, wat doe u nu?’ en het resultaat is een van de leukste boeken ooit verschenen over de Nederlandse cinema.

Tips, anekdotes, veel filmhistorie, uniek beeld en hier en daar een openstaande rekening: Buurman is een must read voor iedereen met een bovengemiddelde interesse in de vaderlandse filmgeschiedenis. Heeft Maas al die jaren soms een dagboek bijgehouden? ‘Dagboeken, daar doe ik niet aan. Ik heb sommige data weleens teruggezocht in mijn (elektronische) agenda’s en info opgezocht in oude e-mails. Ook callsheets en verslagen van vergaderingen kwamen vaak van pas.’ Nog gekke dingen tegengekomen? ‘Ja. Dat rare haar dat ik destijds op de Filmacademie had, kwam toch wel als een schok...’

Een autobiografie kun je Buurman strikt genomen niet noemen, wel een mix van bruikbare tips en vaak hilarische herinneringen. Zoals Reinout Oerlemans die tijdens een zakelijke bespreking een golfballetje ging slaan: ‘Hij had waarschijnlijk in Amerikaanse films gezien dat producenten zich zo dienden te gedragen.’ Of de Adje-film die niet doorging omdat Paul de Leeuw jaloers werd op zijn sidekick.  

Dick Maas studeerde in 1977 af aan de Filmacademie, had zijn eerste bioscoophit in 1981 met De lift en wist in de decennia erna zeven miljoen bezoekers naar de bioscopen te trekken. Zijn succesverhaal is tamelijk uniek voor Nederlandse begrippen, maar dat wil niet zeggen dat hij het nooit bij het verkeerde eind had. In Buurman doet hij ook eerlijk verslag van wat er allemaal mis ging die jaren.

‘Ik had het kunnen weten toen ik kort na het succes van Flodder en Amsterdamned in de studio een nieuwe Landrover en twee Harleys aantrof, aangeschaft door mijn toenmalige zakenpartner Laurens Geels. Hij kon helemaal niet motorrijden.’ Ook waren sommige acteurs niet te spreken over zijn regiekwaliteiten. Willeke van Ammelrooy was zelfs zo ontevreden dat ze hem na opnamen van De lift een cursus ‘Acteren voor de camera’ gaf. Op cassettebandjes.

‘Buurman, wat doet u nu?’ is door Maas in eigen beheer uitgegeven, een praktijk waar hij goede ervaringen mee heeft. ‘Zelf uitgeven is behoorlijk bevredigend. Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen en heb geen uitgever die zich - net als een producent of distributeur - bemoeit met de vormgeving of de manier van uitbrengen. Bovendien houd je er per boek natuurlijk meer aan over.’ Eerder bracht Maas zo een Flodder-stripboek uit (een nieuwe is onderweg) en diverse van zijn scenario’s.

Zou Maas eigenlijk niet les moeten geven op de academie? ‘Haha. Ik ben geen leraar, maar je kunt wel een hoop van mij leren. En inderdaad: elke filmacademie student zou dit boek moeten aanschaffen! Al behoedt dit boek je maar voor één van de fouten die ik heb gemaakt, dan heb je de aanschafprijs er al uit.’

Elk hoofdstuk besluit Maas met een stuk of tien tips (‘Een kikker moet je niet tegen green screen opnemen.’). Is er één advies voor de aanstormende filmmaker dat boven alles uitstijgt? ‘Houd vast aan je oorspronkelijk plan en laat je niet van de wijs brengen door lieden die het allemaal beter denken te weten dan jij.’

‘Buurman, wat doet u nu?’ wordt op 13 april gepresenteerd in Desmet Studio’s, Amsterdam. Huub Stapel en Tatjana Simic ontvangen de eerste exemplaren, aanvang 13:30. Het boek wordt besproken in de nieuwe HFN.  

 Nee, niet Steve Miller maar Dick Maas die Bert Haanstra instrueert bij Amsterdamned / Parachute Pictures 

 Zoveel klapstoeltjes, dat moet wel een grote internationale productie zijn. De set van Down met o.a. Naomi Watts / Parachute Pictures   

 Jong talent en oude garde, Dick met Helmert Woudenberg, Olga Zuiderhoek en Rijk de Gooijer op de set van Rigor Mortis / Parachute Pictures  

lees meer

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
InBlue_HFN_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner Cinejobs 240x180px
The_Beguiled_240x180
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
BELLA-DONNAS_HFN_240x180px